JENIS INSTRUMEN PENILAIAN
PENGENALAN
Instrumen adalah alat pengukuran yang digunakan untuk menilai sesuatu pengumpulan data yang berguna untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Menurut Purwanto (2006) alat pengukuran mesti sepadan dengan bahan yang disampaikan sehingga dapat memenuhi aspek penilaian setiap aktiviti pembelajaran. Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Matematik (2019), dirancang untuk memantapkan kecekapan murid dari segi pengetahuan, kemahiran serta sikap dan nilai secara keseluruhan.
Antara kaedah pentaksiran yang digunakan dalam penilaian formatif dan sumatif adalah :
Berdasarkan rajah di atas, terdapat banyak kaedah penilaian formatif iaitu pemerhatian, lisan, penulisan, penilaian kendiri dan penilaian rakan sebaya. Manakala bagi penilaian sumatif, guru dapat mengukur perkembangan murid pada akhir sesuatu subjek seperti ujian pertengahan atau akhir tahun. Bagi melaksanakan setiap proses penilaian dengan berkesan, guru haruslah memilih dan menyediakan sesuatu instrumen yang relevan supaya ia dapat menentukan perkembangan seseorang murid. Oleh itu bagi memenuhi kehendak soalan tugasan, kami menghuraikan secara mendalam instrumen yang digunakan dalam penilaian formatif dan sumatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik.
1. INSTRUMEN PENILAIAN PEMERHATIAN
Senarai Semak ialah senarai item yang disediakan untuk mengenal pasti perkembangan murid dari segi pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai. Senarai item digunaan untuk menentukan :
Sesuatu tingkah laku dapat diperhatikan.
Kekerapan sesuatu tingkahlaku itu berlaku.
Sesuatu tingkah laku yang dikehendaki telah berlaku.
Rajah 2 : Contoh Borang Senarai Semak
b) Rekod Anekdot
Rekod Anekdot adalah satu catatan ringkas mengenai sesuatu peristiwa atau tingkah laku murid yang dianggap penting, unik dan signifikan secara positif atau negatif untuk direkod. Pemerhatian tingkah laku biasanya tidak dirancang, tetapi secara kebetulan tingkah laku tersebut berlaku. Pemerhatian ini dilakukan terhadap murid secara individu, walaupun peristiwa berlaku dalam kumpulan. Tiada had masa ditentukan untuk pemerhatian tingkah laku ini. Catatan hendaklah ditulis secara objektif tentang apa sebenarnya yang berlaku. Contoh maklumat yang boleh direkod adalah peristiwa yang menggambarkan tentang perkembangan numerasi, pola interaksi sosial dan kemahiran menyelesaikan masalah.
Rajah 3 : Contoh Catatan Rekod Anekdot
c) Borang Transit (Templat Pelaporan)
Borang transit merupakan senarai semak yang digunakan untuk menilai dan mengukur tahap penguasaan seseorang murid dalam pendidikan Matematik. Borang ini boleh dibina oleh guru mengikut kesesuaian DSKP masing-masing.
Rajah 4 : Contoh Borang Transit (Pelaporan PBD)
2. INSTRUMEN PENILAIAN PENULISAN
a) Lembaran Kerja
Lembaran kerja adalah salah satu instrumen yang mengukur keupayaan murid mengusai dan memahami kemahiran sesuatu mata pelajaran yang diajar. Lembaran kerja dibina oleh guru untuk menilai tahap penguasaan murid secara bertulis. Setiap penilaian dan pentaksiran hendaklah dikendalikan oleh guru untuk menilai sendiri muridnya secara berterusan berdasarkan hasil pembelajaran yang telah ditentukan.
Rajah 5 : Contoh Lembaran Kerja
3. INSTRUMEN PENILAIAN LISAN
a) Murid dengan Guru
Menurut Gaspard (2013), penyoalan lisan merupakan suatu elemen yang sangat penting yang digunakan dalam proses komunikasi antara guru dengan murid semasa proses PdP matematik. Hal ini disokong oleh Hadley (2010) yang menyatakan bahawa teknik penyoalan guru dalam PdP dapat merangsang pemikiran murid serta membantu guru memahami tahap pencapaian seseorang murid. Justeru melalui penyoalan yang berkesan, guru-guru dapat menilai pengajaran mereka di dalam kelas dan meningkatkan pemikiran murid pada aras kognitif yang lebih tinggi.
b) Murid dengan Murid
Instrumen
ini dapat mendefinisikan bahawa murid akan menilai dan memberikan maklum balas
hasil kerja rakan mereka secara individu atau berkumpulan. Penilaian haruslah
berdasarkan kepada kriteria rubrik atau senarai semak yang disediakan. Penilaian
ini penting dalam proses pembelajaran kerana ia akan meningkatkan kolaborasi
antara rakan serta dapat menentukan hala tuju untuk mencapai kriteria kejayaan
dalam proses pembelajaran matematik.
c) Murid dengan Bahan Pembelajaran
Bahan pembelajaran merupakan salah satu alat penilaian yang menyokong untuk melaksanakan proses pentaksiran secara berkesan. Bahan pembelajaran tidak hanya berfokus kepada buku teks, malah ia dapat diklasifasikan dalam bentuk ICT dan multimedia, hasil projek, persembahan dan lain-lain. Penggunaan bahan pembelajaran dalam PdP dapat menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang kreatif, menarik dan berkesan. Justeru, instrumen ini juga dapat membantu murid untuk merangsang minda, mempertingkatkan kefahaman konsep matematik serta dapat memberi manfaat dari segi pengalaman.
4. INSTRUMEN PENILAIAN UJIAN
Terdapat dua jenis instrumen dalam penilaian formal iaitu soalan objektif dan subjektif. Soalan objektif dan subjektif boleh dibentuk mengikut aras-aras kognitif yang berbeza iaitu aras pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Dua jenis soalan ini boleh membekalkan maklumat yang berguna mengenai pencapaian dan prestasi murid di alam persekolahan mereka.
a) Soalan Objektif
Item objektif yang memerlukan murid membuat pilihan jawapan yang betul dari beraneka pilihan atau memberi jawapan dalam bentuk perkataan, jawapan pendek, atau soalan melengkapkan ayat.
Item subjektif berbentuk struktur yang membenarkan jawapan murid secara terbuka. Dalam pendidikan matematik, soalan ini lebih memfokuskan kepada cara menyelesaikan sesuatu masalah dengan tepat dan berkesan. Ia juga boleh dikategorikan sebagai soalan rutin dan bukan rutin.
Comments
Post a Comment